Pozwolenie na remont mieszkania i inne niezbędne formalności

Pozwolenie na remont mieszkania

Planując remont mieszkania, musisz zadbać nie tylko o potrzebne materiały budowlane, ale także o kwestie formalne. Jedną z najważniejszych formalności jest pozwolenie na remont mieszkania. Z naszego artykułu dowiesz się, kiedy takie pozwolenie będzie Ci potrzebne oraz w jaki sposób je uzyskać.

Pozwolenie na remont mieszkania – czy faktycznie jest potrzebne?

Takie pytanie zadaje sobie wielu właścicieli mieszkań. Z rozwiązaniem przychodzi nam tutaj wprost prawo, a dokładnie treść art. 140 kodeksu cywilnego, w którym to znajdziemy wyraźne wskazanie, że właściciel lokalu, zachowując zasady współżycia społecznego, może, z wyłączeniem innych osób, korzystać z rzeczy zgodnie ze społeczno-gospodarczym przeznaczeniem swego prawa, a tym samym posiada podstawowe prawo do przeprowadzania remontów.
Pozwolenie na remont mieszkania własnościowego czy spółdzielczego będzie natomiast potrzebne w sytuacji, kiedy przedmiotem remontu jest jakaś wspólna część nieruchomości, na przykład elewacja budynku, klatka schodowa itp.
Podobnie rzecz się ma w przypadku remontu instalacji w mieszkaniu. Z reguły instalacje w mieszkaniu (kable elektryczne, rury gazowe, centralne ogrzewanie) są jedynie fragmentem całej infrastruktury w budynku i nieudana ingerencja w te elementy może skutkować awarią również w innych lokalach. Stąd w przypadku ingerencji w tego typu instalacje, pozwolenie na remont także będzie potrzebne.
Ostatnia okoliczność, kiedy takie pozwolenie może okazać się niezbędne, to sytuacja gdy np. w ramach wspólnoty mieszkaniowej została podjęta uchwała, obligująca lokatorów to zgłaszania remontów i uzyskania pozwolenia wspólnoty. Przy czym dużo tutaj zależy od tego, w jaki sposób taka uchwała została skonstruowana. Jeżeli jest opatrzona błędami (co jest bardzo częste) – wówczas lokator może oczekiwać od wspólnoty podania właściwej podstawy prawnej, wskazującej na obowiązek uzyskania pozwolenia na remont.

O czym jeszcze należy pamiętać?

Formalności w postaci ewentualnego pozwolenia na remont to jedno, ale równie ważne jest świadome gospodarowanie odpadami, wytwarzanymi podczas remontu mieszkania. A tych może być bardzo dużo. Wielu inwestorów uświadamia sobie problem dopiero w sytuacji, kiedy stają przed wyzwaniem wywozu gruzu i innych odpadów. Odpady poremontowe zazwyczaj mają duże gabaryty i dużą wagę. Dlatego jeszcze przed rozpoczęciem remontu warto zadbać o zamówienie kontenera na odpady, w którym wygodnie będzie można umieścić odpady remontowe.
W przypadku wspólnoty mieszkaniowej, po pozwolenie na postawienie kontenera należy się zgłosić właśnie do niej. Podobnie jest w sytuacji miejskich kamienic, zarządzanych przez profesjonalne firmy. Wtedy to do zarządcy należy zgłosić się o pozwolenie na postawienie kontenera. Samo pozwolenie sprowadza się do wskazania odpowiedniego miejsca, w którym można postawić kontener.
W przypadku mieszkań spółdzielczych, organem wydającym pozwolenie będzie urząd gminy lub urząd miasta, właściwy dla miejsca zamieszkania właściciela.
Opłata za postawienie kontenera na pasie zieleni bądź przy drodze lub na chodniku, to około kilkanaście złotych dziennie. Natomiast pamiętać należy o tym, aby o takie pozwolenie ubiegać się wcześniej, ponieważ jednostki państwowe mają na udzielenie zezwolenia do dwóch tygodni.
Remont mieszkania na pewno przebiegnie szybko i sprawnie, gdy od samego początku zadbany o spełnienie ewentualnych wymogów formalnych oraz o odpowiednie gospodarowanie odpadami. Wywóz odpadów poremontowych najlepiej zlecić profesjonalnej firmie, dlatego mieszkańców Krakowa i okolic zachęcamy do zapoznania się z naszą ofertą wywozu gruzu.